Garagehouders en wederkerigheid

social en digital marketing

Garagehouders en wederkerigheid

9 September, 2015 Blogpost Customer Experience Psychology Uncategorized 0

Geven is het nieuwe nemen. Oftewel wederkerigheid, een psychologisch beginsel dat Cialdini in zijn boek ‘Influence: The Pscychology of Persuasion’ omschrijft als 1 van de 6 verleidingsprincipes. Geef iets en een ander zal iets terug willen doen.  Als jij bij iemand gaat eten dan volgt toch vaak: ” de volgende keer bij mij!” Het principe intrigeert me.

Vandaag stond ik op de parkeerplaats bij de Gamma met mijn auto op slot en de sleutels in de achterbak. Er zat niks anders op: naar huis lopen en de reservesleutel halen (3,5km). En maar hopen dat de buurvrouw thuis was voor de reservesleutel. Gelukkig kwam ik aan de overkant een garagebedrijf tegen en besloot te vragen of zij me misschien konden helpen. Na wat grappen dat ze dat in 1 sec konden door de ruit in te slaan ging een van de heren mee om te ‘hengelen’. Het goede nieuws: dat lukt niet bij mijn auto. Dan toch maar naar huis lopen. De garagehouder bood me hun leenauto aan. Zonder iets van een naam te kennen of iets achter te hoeven laten. Kwartiertje later bleek de buurvrouw thuis te zijn, had ik mijn reservesleutel opgehaald en bracht ik de leenauto terug. “Wat krijg je van me?” “Ach wat je over hebt” “Ik heb alleen pin bij me” “Joh, kom maar eens wat langs brengen als je in de buurt bent”. Wat een topservice! En dat zonder klant te zijn. Daar word je toch blij van?

Ik ben natuurlijk meteen gaan pinnen om een briefje van 20 langs te kunnen brengen.  Die Cialdini. Heb ik me toch even mooi laten verleiden.  

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *