De nieuwsbrief de deur uit

social en digital marketing

De nieuwsbrief de deur uit

9 April, 2019 Blog Blogpost Campagne Customer Experience Design Digital 0

Door: Mariska van Oudheusden en Anne-Marie Delfgaauw

De nieuwsbrief. Die is zo passé.

Pas twitterde @Mariska10 hoe teleurgesteld ze was over de hoeveelheid onderwerpen in de NS nieuwsbrief. De reactie van @AMD1510 was dat ze ook klaar is met veel nieuwsbrieven. Zo functioneel, kan dat niet wat creatiever? En waarom nog een nieuwsbrief als we via andere kanalen sneller informatie krijgen?

We deden een rondvraag op Twitter wie nog voorbeelden heeft van goede, interessante nieuwsbrieven.  Met name @heeralewijn en @kimvanvelzen hadden wel een mening over nieuwsbrieven.

Waar worden we blij van

Inspiratie!

We worden heel blij van inspiratie van mooi opgemaakte nieuwsbrieven. Als voorbeeld hebben de dames een mode voorbeeld: welikefashion.com, welke setjes combineren goed.  De heren kiezen voor vakinhoudelijke mails zoals die van foodinspiration.com.

Design!

In het verlengde van de inspiratie op mooie inhoud ligt natuurlijk een mooi opgemaakte nieuwsbrief. @heeralewijn en @kimvanvelzen noemen foodinspiration en futuremshop.

en…responsive design!

Een hele mooie nieuwsbrief is die van KLM iFy magazine, maar helaas moet je die wel achter je desktop bekijken en hij laadt traag. En laat ik nou net de meeste mail vanaf mijn mobiel lezen.

Goodies!

Zo lang kortingscodes relevant zijn, zijn ze welkom. De Gamma doet dat goed en houdt goed in de gaten of je een reguliere vaste klant bent en past hun aanbiedingen daarop aan. De Wehkamp komt steevast met een kortingsbon als je op hun site bent geweest en je hebt wel iets bekeken maar geen aankoop gedaan. Maar eigenlijk haalt de bon me nooit over.

Als het een kortingscode is voor een site die we al in jaren niet bezocht hebben dan is hij totaal overbodig. Bied je me inspiratie, dan heb je veel meer kans dat we je site komen bezoeken.

Content!

We worden ook gewoon heel erg blij van de inhoud van een nieuwsbrief. Reden om me bijvoorbeeld in te schrijven op transavia.com,  niet om de opmaak maar omdat ik zo blij wordt van de bestemmingen waarbij ik kan weg dromen.

Ander mooi voorbeeld is de nieuwbrief van de Lonely Planet, de top 10 lijstjes die zij gebruiken werken erg goed en inspireren om door te klikken.

Waar worden we knettergek van?

Het is heel erg afhankelijk van het doel van de nieuwsbrief of, waarom en wanneer we afhaken.

Overkill aan content.

We noemden het al, NS, niet je hele nieuwsbrief vol met nieuwsitems graag.

Onpersoonlijk of fout gepersonaliseerd.

Killing. Waarom Bol.com? Waarom stuur je @AMD1510 een nieuwsbrief over babies? Mijn tweeling is vijf en nee we zijn niet bezig met gezinsuitbreiding.

En nee ik ben geen heer. Nog steeds niet

Uitschrijven voor een nieuwsbrief

Dit is eigenlijk een dubbel afhaakmoment. Ik was al afgehaakt en als ik me niet eenvoudig kan uitschrijven dan haak ik dubbel af. Blijf je me vervolgens mails sturen dan gaan ze steevast naar de spambox. Ik word er dus zelfs wraakzuchtig van.

Lelijke en inspiratieloze nieuwsbrieven

…. need we say more?

We hebben het een expert gevraagd

Ruben, collega van Mariska bij Eneco:

Voor de opmaakt van de nieuwsbrief is de variatie aan browsers en mailclienst een obstakel om een mooi interactief design te kunnen maken. Beter laat je mensen landen op een landingspagina, daar kun je vervolgens iets gaan doen.”

Ruben als emailexpert is heilig overtuigd dat de nieuwsbrief nog niet dood is. Het is een aanvullend kanaal en bedient een andere doelgroep dan de doelgroep op twitter. Het is een contactmoment en een drijver naar je website. Zolang je doelstellingen helder zijn (gaat het bijvoorbeeld om branding of om informatievoorziening?) en je doelgroep ook (richt je je op klanten of op prospects?) en is de nieuwsbrief het kanaal dat bij deze uiting hoort? dan is het een hele nuttige communicatievorm.

Conclusie

Zolang je ons blijft inspireren op inhoud en design willen wij best naast onze twitterfeed bekijken onze nieuwsbrieven openen. De overige nieuwsbrieven mogen de deur uit. Maak het dan wel even makkelijk om je uit te schrijven. Anders beland je echt in onze SPAM box.

Naschrift

Had je het door? Deze blog hebben we 7 jaar geleden geschreven. 7 jaar! Er is in die tijd niet veel veranderd toch?