Winnen, winnen, winnen, de stand na 4 weken

social en digital marketing

Winnen, winnen, winnen, de stand na 4 weken

1 October, 2012 Blogpost 0

Een paar weken geleden schreef ik deze blogpost Winnen winnen winnen! of: Je wordt getoond dus je bestaat. En vandaag bedacht ik me dat ik eens even de stand ga uitrekenen. Waar heb ik allemaal aan meegedaan, wat heb ik gewonnen en ben ik ook leuke acties tegen gekomen?

Wat me opvalt is dat de RT acties op Twitter met name leiden naar een Facebook pagina om daar zieltjes te winnen. Stuk of 10 waren dat er. Wat heb ik gewonnen: 0. Op Facebook zelf heb ik met name via de ads of via shares in mijn tijdlijn meegedaan met acties. Stuk of 5. Gewonnen 0. Geïrriteerde friends: 1, sorry @heeralewijn, maar ja alles voor het onderzoek he. En de rest hield zich waarschijnlijk angstvallig stil.

Wat triggert mij in een winactie (en waar neem ik de tijdlijn vervuiling op de koop toe)

  • De prijs. Voor sommige prijzen doe je alles. Als voorbeeld de actie van Grolsch op Facebook waarmee je kaartjes voor North Sea Jazz kon winnen (ad EUR 85) eerder dit jaar. Ieder jaar gaan we met de hele bups naar het NSJ en dat is duur. Heel duur. Hoe werkte de actie? Je moest de pagina liken, vervolgens een vraag beantwoorden: wat is de Jazz hoofdstad van de US? Dan moest je in de Facebook tab New Orleans invullen, daarmee ging je binnen Google Maps naar New Orleans, daar stond een QR code. Die QR code moest je met je gedownloade app op je telefoon scannen. Dan moest je op je telefoon een beugelfles ploppen en vervolgens maakte je kans op…..OMG hoe omslachtig wil je het hebben? Laten we alle technieken die we kennen op een hoop gooien, beetje mixen en dan hebben we een interactieve campagne? Maar wat ik al zei, voor sommige prijzen doe je alles. En wat was de stand?  Ik won 2 kaartjes, mijn man won er 2, mijn zwager won er 2, zijn vriendin won er 2 en een andere vakidioot won er 2. Mission accomplished
  • Leuke content creëren. Je kunt er niks mee winnen, behalve dan je one minute of fame. Bij de Heideroosjes kun je een geinige afscheidsvideo maken waar je zelf in meespeelt en welke je kunt delen.  bakkeshouwe! Door de vrienden van Goesting.
  • Interessante informatie delen. Ik deed mee aan de actie van het sultanaat van Oman. Je kunt een prijs winnen als je alle vragen goed hebt, een reis naar Oman. Beetje brave actie, maar wat er wel interessant aan was, was dat je door de vragen te beantwoorden een beeld krijgt (op inhoud en visueel) van Oman. En ja, dan heb je volgens mij je doel bereikt.

Wat werkte niet:

  • Ingewikkelde procedures die ik moet uithalen voordat ik iets kan winnen. (Ingewikkelder dan die van Grolsch). Keep it Simple Stupid.
  • Zoveel mogelijk likes verzamelen op een post van jezelf. Daar word ik al moe voordat ik begonnen ben dus daar begin ik niet eens aan. KPN had zo’n actie in de zomer, het leuke eraan was dat je zelf je playlist mocht samenstellen in Spotify, maar vervolgens moest je zoveel mogelijk stemmen verzamelen. Heel vermoeiend.
  • Eerst een page moeten liken voordat ik het spel zie (zo 2011). Dit was bij bijna alle acties waar ik aan meedeed. Kap daar eens mee. Maak het gewoon zo leuk dat ik vanzelf wil liken en sharen.

Om mijn friends te sparen, ik deed mee met een actie waar ik zelf mocht kiezen of ik het op mijn tijdlijn wilde sharen. Volgens mij was dat die van Heineken dat je naar de premiere van Skyfall, de nieuwe Bond film mag. De overige uitvoering was weer een beetje standaard, je moest een paar friends uitnodigen die mee mochten naar de premiere. Terug naar de gloriedagen van Hyves.

Conclusie: ik heb de laatste tijd aan aardig wat winacties meegedaan maar nog verdomde weinig gewonnen, namelijk 0. Ik ben veel standaard winacties tegengekomen, weinig nieuws aan de horizon.  Ze zijn allemaal gericht op de viraliteit die je kunt bereiken via Facebook, maar helaas niet op een charmante manier.

Zojuist nog even spontaan meegedaan aan een actie van 100% tuning Ahoy Rotterdam. Mijn  oog viel er op via een Facebook ad. Gewoon omdat ik dit ontzettend grappig vind in zichzelf.

carwrapIk kan namelijk een carwrap winnen. Dat zou mijn oude Volvo V40 prachtig passen (kan hij best gebruiken na dit debacle). Dus maak het gewoon FUN!. En dan doe ik vanzelf mee.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.