Social media en de kurkentrekkerpenis

social en digital marketing

Social media en de kurkentrekkerpenis

18 September, 2015 Blogpost Fun Organsiatie Social Uncategorized 0

Wist je dat de woerd, de mannetjeseend, een kurkentrekkerpenis bezit? Nee? Dus wat doe je als eendenvrouwtje om bevruchting van ongewenste en agressieve mannetjes af te slaan? Je ontwikkelt een vagina in de vorm van een kurkentrekker die precies de andere kant opdraait als de penis van de woerd. Dat klinkt niet echt als lekker samenwerken. Het beschermt het vrouwtje wel tegen ongenode gasten. Ziet ze wel een leuke gast, dan draait ze d’r kont zo, zodat het de woerd wel lukt om haar te bevruchten. De vrouw bepaalt zo wie de vader wordt van haar kroost.

Deze anekdote was de eerste van vele die ik hoorde van Arne Maas. Een van de 4 co-auteurs van het boek Social Media? Social Business! dat gelanceerd wordt in november van dit jaar. Samen deden wij het onderzoek naar het gebruik van social media in het bedrijfsleven.  We interviewden ruim 20 social media managers van verschillende soorten bedrijven, B2B, B2C, klein, groot.

Het bleek een hele toepasselijke anekdote met de kurkentrekkerpenis in de hoofdrol als social media en de eendenvagina in de rol van het bedrijf met haar mensen. Wij hebben de relatie tussen die twee onderzocht. En dat blijkt niet overal even makkelijk te gaan. Die relatie.

Ik noem een paar voorbeelden. De inzet van Yammer werkt wel goed bij Rabobank, maar bijvoorbeeld niet bij RedKiwi. De keuze voor een interactieve omgeving voor klanten werkt wel goed voor Eneco, Belastingdienst en La Place, maar is niet (meer) de keuze van anderen. Je kunt de tools naar binnen fietsen voor intern social media gebruik maar dat wil nog helemaal niet zeggen dat ze gebruikt gaan worden. Dus gaat het kennelijk om andere zaken. Wat dacht je van je belangrijkste assets: je mensen. 

De integratie van Social Media in het bedrijfsleven is  in feite een kwestie van passen en meten. En het is uiteindelijk het vrouwtje dat bepaalt wie de vader van hun kroost wordt. Hoe graag en snel de woerd ook wil.

Wil je weten hoe? Lees dan het boek Social Media? Social Business!  door Gerrita van der Veen, Arne Maas, Anne-Marie Delfgaauw en Han Gerrits. Dit boek is geschreven in opdracht van Stichting Management Studies van VNO-NCW. De lancering is op 5 november 2015 in de vorm van een symposium in Utrecht bij SNS Reaal. Wil je daarbij aanwezig zijn dan kun je je aanmelden via http://www.managementstudies.nl/.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *